Saturday 2 January 2016

Roller coaster

Bissmillahirahmannirahim..



Last week i went to the "Twins of Faith" Alhamdulillah after few years akhirnya dpt juga merasa speakers from different parts of the world memberi ceramah agama / da'wah secara live!

Bila pergi sana dengan harapan "i missed being reminded of the Akhirah and i just wanna be inspired by their speech dan mengingatkan kembali diri InsyaAllah".

MasyaAllah it is so amazing! Dapat dengar mungkin dlm 4/5 speakers tapi still Alhamdulillah. 
And my favorite would be "Life is like a roller coaster ride".I dont even know the schedule and what topics that they are going to talk about. but masyaAllah, jawapan untuk beberapa persoalan kehidupan kita.

Kesimpulan kehidupan adalah bila kita dpt satu 'kejutan ke dunia reality' eg: living for the sake of Allah. Berubah dengan harapan semuanya baik2 sahaja. Biasa la baru nak kenal dunia. Mcm2 dlm fikiran. I always have satu pemikiran dimana "I HAVE TO BE PERFECT" dalam semua hal. Dengan manusia, apatah lagi dengan Allah. How am i supposed to go to Jannah kalau tak sempurna??

And dlm kehidupan kita ada pasang surut. Mesti ada point kita rasa masyaAllah im so happy with my current situation dan tiba2 rasa "kenapa semua xjadi mcm yg kita nak ni?" "kan dah berubah tapi nak tolong yang lain susahnya", or worse case scenario where kita pun "terhanyut balik" like "hey its okay, everyone is doing it, normal la kot" and eventually kita give up?

Minda perfectionist ni lain sikit sbb high expectation. Bila kita dah screw some things up kita nak naik balik dan rasa "whatever, i had done so many negative things. Allah mesti dah menyampah dengan aku" u know, things like that?

Kembali ke Twins of Faith. One of the speaker memberikan reminder yang:


"Its okay, everyone can never be able to be sinless. u'll repent and u'll commit sin and its life. its the cycle of life. repeating the same thing. but never give up in the mercy of Allah, He is alRahman and alRahim. dont give up and  always crawl back to Him. He is aware of our situation that we will always commit sin. But He is also most merciful towards His creations"

"Just remember your purpose of this life. it is to please Him and only Him."

Dan tiba2 rasa "ini jawapan yang rasanya dah lama mencari tapi xtau apa yang dicari".
 Kita tak mungkin jadi sempurna atau nak hampir dengan Rasulullah s.a.w. Solatnya yang khusyu' kesabarannya yang tinggi apabila da'wahnya tidak diterima org sekeliling dan ahli keluarganya tidak masuk islam seperti yang dikehendakinya. Tapi Rasulullah s.a.w tak la depress sangat or easily get distracted dan give up. Mungkin sbb (pendapat saya yg kurang ilmu mengenai rasulullah) Rasulullah s.a.w memang commit himself fully untuk Allah. semua rasa pedih, pahit jerih tu Allah dah janji akn ada ganjaran yg lebih baik di akhirat kelak. 

Self check to reality. Senangnya kita sebut/cakap Lillahita'ala atau kerana Allah. tapi kita ikhlas x? atau kita betul maksudkan x? Allah kasi ujian sikit kita dan jatuh tegolek nak give up. Allah kasi kesenangan amboinya lupa diri. 

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah, no such thing as perfect dan Allah x expect kesempurnaan dari kita. Dia tau kita mesti senang buat dosa dan kasih syg Allah jauh lagi besa dari apa yg kita bayangkan. Asalkan kita tak give up nak repent to Him. Membenarkan dengan hati, mengaku dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan. Ikhlas kerana Allah, memang tak senang tapi xsalah kalau kita terus mencuba kan?

Allahu'alam.
Definitely Allah knows best.

No comments:

Post a Comment